понеделник, 27 август 2012 г.

“ЛЕЧКОВ ПРЕВЪРНА ГРАДА НА СТОТЕ ВОЙВОДИ В ГРАД НА СТОТЕ ХАЙДУТИ”

“ЛЕЧКОВ ПРЕВЪРНА ГРАДА НА СТОТЕ ВОЙВОДИ В ГРАД НА СТОТЕ ХАЙДУТИ”

Сбогом, ЛечE! Сбогуваме се с тебе, но ти не се притеснявай, това не е некролог! Още си жив и дишаш, работиш, живееш, посягаш на средства… (Тъй както умееш.) дро..та, но наближават делата аз ще бъда то теб приятелю!

                                     Д  О  К  Л  А  Д   
                                                       7

за  обобщената информация  и  изводите  по Тема № 4 “Сравнителен анализ на ангажиментите по Договора за концесия на “Спортен комплекс  “Хаджи Димитър”  и  Интегриран  проект  за благоустрояване на  парк “Юнак”


         Настоящият   доклад,  на основание Протокол № 21/12.06.2012 г. на Вр.К, Реш.  1  по т. 1,  е изготвен  почти   изцяло на базата на  разработения  анализ  от  адв. Михаил Димитров  , привлечен като експерт към Вр.К.

                                          І  ОБСТОЯТЕЛСТВЕНА   ЧАСТ
           
        1. Договорът за концесия за предоставяне на особено право на ползване върху “Спортен комплекс “Хаджи Димитър” и за осъществяване на търговска дейност на негова територия е сключен на 04.11.2004 г. между Община Сливен и ГД “Спорт палас”, учредено с договор от 23.06.2003 г. и включващо “ММ9”ЕООД, гр. Сливен и Сдружение “Общински футболен клуб Сливен”. Същият е сключен на основание чл.69, чл.70, т.6 и чл.73 от ЗОС и решение №959 от 31.07.2003 г. на Общински съвет Сливен.
             Договорът включва  следните недвижими обекти, представляващи поземлени имоти със съоръженията изградени върху тях, а именно:
            -Стадион Хаджи Димитър, с прилежащите му сгради и съоръжения, с обща площ от 31 421 кв.м., представляващо имот пл.ном. 7149;
            -Затревено футболно игрище с площ от 13295 кв.м., представляващо имот пл.ном. 10105;
           -Затревено футболно игрище с площ от 10102 кв.м., представляващо имот пл.ном. 10094;
           -Незатревено футболно игрище с площ от 7 930 кв.м., представляващо имот пл.ном. 10108;
           -Два броя кортови терени с малки вратички с обща площ от 2025, представляващи имоти с  пл.ном. 10106 и 10107
           -Обектите, които концесионера ще изгради и реконструира със свои средства, в т.ч. хотел за нуждите на спортистите, треньорите и обслужващият спортен персонал, тенис кортове, летен ресторант, заведения за продажба на кафе и безалкохолни напитки и други.
            Вр.К. констатира,  че  в посочения договор  за концесия  липсва  текст,  съдържащ се  в  предложения от община Сливен  проект за договор, а именно:
             Чл. 6, т. 16.  “Да не отдава  под наем или аренда обектите на концесията, които са  публична общинска собственост, освен в изрично посочените в този договор случаи”
              Така  т. 17 и т. 18  стават  съответно   т. 16 и т. 17.  Т. 18 липсва и продължава с т. 19 и следващите.

          2.Интегрираният проект за благоустройство на парк “Юнак” в гр. Сливен е финансиран по Оперативна програма “Регионално развитие” (ОПРР) по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG161РО001/1.4.-5/2009: “Подкрепа за интегрирано и устойчиво развитие чрез подобряване на градската среда”. Въз основа на това е сключен и Договор BG161РО001/1.4.-5/2009/022 До датата на влизането в сила на този договор, с Договор от 25.11.2009 г.  е  разработен  “Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак” в гр. Сливен”  на фаза  “работен проект” от “Соник модул’ЕООД, Сливен. Изготвен е формуляр за кандидатстване със съпътстващите приложения; изготвена е преценка на необходимостта от ОВОС от РИОСВ-Стара Загора; изготвено и подписано е рамково споразумение с предмет:”Строителство с Възложител Община Сливен за периода 2010-2014г.”. Впоследствие е подписано и друго рамково споразумение с предмет “Строителство с Възложител Община Сливен за периода 2011-2015г.”. Двете рамкови споразумения са прекратени по императивната препоръка на УО на ОПРР,  като с писмо изх. № 99-00-6-4596/18.08.2011 г. на МРРБ  договорът за изпълнение  на  проекта  е  временно спрян, включително и плащанията по него,  “до окончателното  изясняване на случая на подозренията за измама и произнасянето  на компетентните органи”.  С писмо изх. № 99-00-6-4596/20.04.2012 г. на МРРБ  договорът за проекта е възобновен и  крайната дата  за приключване на дейностите  е 03.02.2014 г. Дейностите ще продължат след провеждане на нова процедура за   обществена  поръчка.
           По проекта  е предвидено  и  в  трите УПИ, а именно УПИ I, кв. 670, УПИ II, кв. 672 и УПИ III, кв. 675,  всичките представляващи зелени зони на парка за  обществено ползване съгласно ОУП на Сливен,  да се извърши паркоустройство и благоустрояване.


                      ІІ. КОНСТАТИВНО-АНАЛИТИЧНА  ЧАСТ

1. Относно законосъобразността на Договорът за концесия за предоставяне на особено право на ползване върху “Спортен комплекс “Хаджи Димитър” и за осъществяване на търговска дейност на негова територия

От представената документация става ясно, че в случая се касае за различни обекти, но обединяващото между тях е, че същите се намират в Парк Юнак. Като такъв той представлява озеленени площи, обединени в зелена система, която се явява средство за подобряване на микроклимата и хигиенните условия и за организиране на отдиха на населението, като от своя страна е предназначен за трайно задоволяване на обществени потребности от национално или общинско значение, според чл. 61, ал.1 и ал.2 от ЗУТ.
Съгласно чл.62 ал.2 от ЗУТ тези площи не могат да бъдат продавани, преотстъпвани и обременявани с вещни тежести, както и да бъдат използвани за други цели. От тази гледна точка Договорът за концесия може да се разглежда като нищожен на основание чл.26, ал.1 от ЗЗД и по конкретно като сключен при хипотезата на заобикаляне на закона. Това се и подкрепя и от факта, че самият договор е сключен по време, когато кмет на Община Сливен е бил Йордан Лечков, а договора от името на концесионера е подписан от него, като представляващ на “Общински футболен клуб Сливен” и от  Дияна Лечкова Димитрова, като представляващ на “ММ9”ЕООД, гр. Сливен, за която е ноторно известно обстоятелството, че е сестра на Йордан Лечков. С въпросната концесия са дадени за ползване от страна на концесионера единствено и само парцелите с находящите се върху тях спортните съоръжения, а именно стадион, затревени и незатревени игрища, квалифицирани в договора като “Спортен комплекс “Хаджи Димитър”. По този начин от зелената система на парка са “извадени” голяма част от парцелите със спортните съоръжения, обособени са като самостоятелни обекти и са предоставени на концесия. Същото това действие буди недоумение с оглед това, че по своята същност, в голямата си част парк “Юнак” е създаден с цел именно обслужване на т.нар. спортен комплекс “Хаджи Димитър” и провежданите в него съответни спортни мероприятия.  Доказателство за това е, че дори алейната мрежа на обектите от т.нар. “Спортен комплекс Хаджи Димитър” и тази на озеленените площи на Парк Юнак, представлява едно цяло, като същата няма как да се раздели, което се и вижда от представените скици. От друга страна единственият достъп на посетители на стадиона, предмет на концесията, е именно чрез въпросната алейна мрежа. Следва да се отбележи, че наличието на паркинг, който не влиза в предмета на концесията и се намира северно от стадиона, е необходимо условие стадион “Хаджи Димитър” да покрие изискванията на УЕФА и ФИФА за получаване на лицензия. А получаването на лицензия  е залегнало като задължения на концесионера по въпросният договор за концесия.
  Подобни обстоятелства, разглеждани в тяхната цялост, не могат да се квалифицира по друг логичен начин, освен като действия целящи единствено и само заобикалянето на закона,  в случая нормата на чл.62 ал.2 от ЗУТ. Това може би нямаше да е налице, ако предмет на концесията би бил само стадиона и/или затревените и незатревени игрища и то като съоръжения, но в този случай пред концесионера нямаше да има възможност да изгради  хотел за нуждите на спортистите, треньорите и обслужващият спортен персонал, тенис кортове, летен ресторант, заведения за продажба на кафе и безалкохолни напитки и други, тъй като изграждането на хотел е недопустимо без промяна на предназначението на площите по действащия ПУП,  касаещ Парк Юнак.
        С подобни действия е създадена привидна законосъобразност на въпросният договор за концесия и предвидените в него мероприятия  за изграждане на хотел, в противоречие на чл.62 ал.7от ЗУТ,  и други увеселителни заведения в процент по висок от този предвиден в същата норма.

2. Относно ангажиментите по договора за концесия касаещ “Спортен комплекс “Хаджи Димитър” и Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак” в гр. Сливен.

2.1. Като предвидени дейности  по  Договора за концесия на “Спортен комплекс Хаджи Димитър”, от една страна,  и Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак”, от друга, се установява, че същите се дублират в следното:
-ремонт на алеите, площадките и другите настлани площи;
-осигуряване на условия за прихващане и по нататъшно развитие  и изявяване на декоративните качества на дърветата, храстите и цветята.

2.2. Същите тези дейности, чисто формално касаят обаче различни площи и терени от парка и с оглед това не може да се счете, че е налице възможност със средства по Оперативна програма регионално развитие по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG161РО001/1.4.-5/2009: “Подкрепа за интегрирано и устойчиво развитие чрез подобряване на градската среда” да се финансира изпълнение на задълженията на концесионера по договора за концесия. От друга страна обаче следва да се посочи, че алейната мрежа в поземлените имоти , предмет на концесията и тази, която е в площите, предмет на Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак” в гр. Сливен представлява де факто  едно цяло и в тази връзка няма да е трудно да се заключи, че с ремонта на алейната мрежа по Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак” ще се направи и такъв на алеите прилежащи в Спортен комплекс Хаджи Димитър,  което е задължение на концесионера.
2.3.Все пак “дублиране” на тези дейности се установява единствено и само в един случай. Става въпрос за озелененена площ с алеи, която се намира от северната страна на Затревено футболно игрище с площ от 10102 кв.м., представляващо имот пл.ном. 10094. Съгласно скиците към решение 959/31.07.2003 г. на ОбС-Сливен, на която са очертани границите на обектите на Договора за концесия този терен попада в обектите предмет на концесията. От скицата на УПИ II, кв. 672 е видно че този терен попада именно в този парцел и по конкретно в неговата югозападна част и  заема близо 1/3 от размера на УПИ II, кв. 672. С оглед това, че целият този парцел е включен в Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак”, то спрямо него и по-конкретно за въпросният терен ще се извършат предвидените по проекта паркоустройство и благоустрояване в т.ч. и ремонт на алеите, площадките и другите настлани площи; осигуряване на условия за прихващане и по нататъшно развитие на и изявяване на декоративните качества на дърветата, храстите и цветята. С оглед това за този терен ще  е налице възможността със средства по Оперативна програма регионално развитие по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG161РО001/1.4.-5/2009: “Подкрепа за интегрирано и устойчиво развитие чрез подобряване на градската среда” да се финансират и извършат дейности, които са задълженията на концесионера по договора за концесия.
2.4.Относно всички други дейности, освен посочените по горе, предвидени от една страна в договора за концесия и от друга страна по Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак” следва да се заключи, че те са различни по характер и същност. Съгласно  договора за концесия се предвижда изграждане на хотел за нуждите на спортистите, треньорите и обслужващият спортен персонал, тенис кортове, летен ресторант, заведения за продажба на кафе и безалкохолни напитки, а съгласно  Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак” се предвижда изграждането на детски и спортни площадки и поставянето на съответните паркови съоръжения - табели, кошчета, паркова мебел и други такива.

2.5.Трябва обаче да се отбележи, че основният достъп на посетителите до обектите в  “Спортен комплекс Хаджи Димитър”, в т.ч. и в изградените хотел за нуждите на спортистите, треньорите и обслужващият спортен персонал, тенис кортове, летен ресторант, заведения за продажба на кафе и безалкохолни напитки се извършва предимно чрез площите, определени за извършване на дейности по  паркоустройство и благоустрояване по Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак”. В тази връзка следва да обърнем внимание на факта, че съгл. чл.5 , т.2 от договора за концесия концесионера има изключителното право да осъществява търговска дейност на територията на “Спортен комплекс Хаджи Димитър” включително   и в новоизградените обекти. Т.е. при успешно изпълнение на дейностите по Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак” за  концесионера ще възникнат преки ползи, отнасящи се до повишаване на клиенто-потока към неговите търговски обекти, находящи се в спортния комплекс, а от там ще се повишат и неговите приходи от стопанска дейност. Така дейностите, финансирани по ОПРР, ще имат пряк и немаловажен положителен ефект за  концесионера
             Ако се абстрахираме от евентуалните законови пречки и приемем, че предмета на концесията включваше освен спортния комплекс и целия парк Юнак като една зелена система обединяваща озеленени площи, то за да създаде благоприятна среда  за развитие на търговската си дейност би следвало концесионера за собствена сметка да
извърши съответните мероприятия, финансирането на  които към момента е предвидено да стане  по ОПРР


                                ІІІ.     ЗАКЛЮЧИТЕЛНА   ЧАСТ

1. От направеният анализ става ясно, че относно дейностите, вменени като задължение на концесионера по  договора за концесия на “Спортен комплекс Хаджи Димитър” и дейностите по Интегриран проект за благоустройство на парк “Юнак” в гр. Сливен в преобладаващата си част НЯМА И НЕ СЕ УСТАНОВЯВА  “двойно финансиране” или иначе казано не е предвидено със средства по ОПРР да се финансират конкретни дейности, които са задължение на концесионера. Единствено изключение за това прави терена, представляващ озелененена площ с алеи, която се намира от северната страна на Затревено футболно игрище с площ от 10102 кв.м., представляващо имот пл.ном. 10094. Същият от една страна попада в границите на обектите, предмет на Договора за концесия, а от друга страна е включен за паркоустройство и благоустрояване по Интегрирания проект за благоустройство на парк “Юнак” в гр. Сливен като част от УПИ II, кв. 672. Това навежда на заключението, че е налице възможността със средства по Оперативна програма регионално развитие по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG161РО001/1.4.-5/2009: “Подкрепа за интегрирано и устойчиво развитие чрез подобряване на градската среда” да се финансират и извършат дейности, които са част от поетите задължения на концесионера по договора за концесия на Спортен комплекс “Хаджи Димитър”

          2. Създаването на привидна законосъобразност е станало възможно единствено и само чрез серия от действия, които могат да се квалифицират като “заобикаляне на закона”.  В резултат на това от парк Юнак са “извадени” и дадени под концесия площи и съоръжения, в които след като се изградят предвидените в договора за концесия обекти, представляват  добра база за развитие на търговска дейност, а в същото време извън обсега на концесията са останали почти всички  озеленени площи в парка, в които съгласно разпоредбите на закона са ограничени възможностите за развитие на търговска дейност. По този начин грижата за благоустрояването и паркоустройството е останало грижа единствено и само на Община Сливен, въпреки че спортният комплекс и озеленените площи се явяват неразривна зелена система,  предназначена за отдих и спорт.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар