ДО МИНИСТЪРА
НА МИНИСТЕРСТВО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ СОФИЯ
ДО ДИРЕКТОРА
НА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР -СЛИВЕН
ОТВОРЕНО ПИСМО
ЗА ДОСТЪП ДО ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ
От
Живко Желев Бъчваров, гр. Сливен, кв. Речица, ул. „Малина” 9- GSM:
0887 027 608, е-mail: jivko2811@gmail.com
ОТНОСНО: Решение № 114 от 18.07.2017г. на Административен съд – Сливен, който
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Решение за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация №
343004-8/30.03.2017г. на Директора на ОДМВР Сливен по заявление на Живко
Бъчваров вх.№ 343004-7 от 06.03.2017 година.
ИЗПРАЩА преписката на Директора на ОДМВР Сливен за произнасяне по заявление
на Живко Бъчваров вх.№ 343004-7 от 06.03.2017 година.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИРЕКТОР,
Административен съд - Сливен с Решение № 114 от
18.07.2017 г.е отменил отказа на директора на ОД МВР - Сливен да ми предостави
информация, провеждан ли е конкурс за заемането на длъжност в ОД МВР Сливен
от полицай Димитринка Кабакова. Съдът е
приел, че исканата информация представлява служебна обществена информация по
чл. 11 от ЗДОИ, а липсата на съгласие от засегнатото лице не е основание
за пълен отказ, тъй като следва да се предостави частичен достъп.
Искам На основание Закона за достъп
до обществена информация моля да ми бъде
предоставена следната информация:
1.Копие за назначаване на Димитринка Кабакова
в поделенията на ОДнаМВР Сливен, от което да е видно преминала ли е
психо-физическата годност за съответната длъжност.
Със заявлението
си поисках да ми бъде предоставен достъп до информация описана в една точка и
свързана по какъв ред е назначен на държавна служба в МВР –Сливен от
Министерството на правосъдието полицай Димитринка
Кабакова и премина ли е конкурс към МВР?
Съдържанието
на заявлението и събраните доказателства сочат като предмет на информацията
сведения, свързани с дейността на държавен орган по назначаването на негов
служител, която е подчинена на изискванията на Закона за
държавния служител и Закона за Министерството на
вътрешните работи, която представлява обществена информация. Съгласно
действащата разпоредба на чл.
31, ал.4 от Закона за достъп до обществена информация, при
заявеното от третото лице изрично несъгласие, органът по чл. 3 от закона е
длъжен да предостави исканата обществена информация в обем и по начин, които да
съхранят интересите на третото лице.
Предвид
разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация
(ЗДОИ), Областна дирекция на МВР-Сливен (ОДМВР - Сливен), като основна
структура на Министерството на вътрешните работи е задължен субект по смисъла
на закона за достъп до обществената информация, която се създава или се
съхранява от дирекцията. Дейността по ЗДОИ в ОДМВР – Сливен се осъществява при
спазване на: регламента, установен в закона вътрешни правила за организацията
на работа в МВР по ЗДОИ, утвърдени със заповед № Із-771/21.03.2011 г. на
Министъра на вътрешните работи.
Непроизнасянето
на директора на
ОДМВР – Сливен представлява установени нарушения на длъжностни лица от ОДМВР
–Сливен по ЗДОИ. Правото ми на достъп до обществена информация.
Ние трябва да знаем какви полицаи защитават нашите права
/интереси/ и тяхното психическо
състояние.
Условията и редът за проверка на професионалната и
психо-физическата годност за съответните длъжности се определят от:
Министъра на Вътрешните работи. Не се приемат за
държавни служители лица, при които съществуват следните изисквания:
Физическата годност на кандидатите се установява по
нормативи, утвърдени от Министъра на Вътрешните работи. Психологическата
годност на кандидатите за съответната длъжност, направление за работа се
установява от института по психология на МВР. Редът за проучване и утвърждаване на
кандидатите се определя от Министъра на Вътрешните работи. Организирането
на провеждането на кадровия процес в съответствие с принципите на устройство и
управление на органите на МВР се осъществява от Дирекция човешки ресурси.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИРЕКТОР,
Моля да се разпоредите
с Ваша заповед за нова
независима, безпристрастна
и всестранна проверка.
Смятам, че има данни за полицейски произвол и дисциплинарни нарушения от
полицейски служители към ОДМВР –Сливен, уронващи престижа и доброто име на институцията МВР!
Решението за отказ на директора на ОДМВР –Сливен е в
съществено противоречие с процесуалния и материалния закон.
Решението на Административен съд – Сливен, ОТМЕНЯ решение
за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация № 343004-8/30.03.2017г.
на Директора на ОДМВР Сливен по заявление вх.№ 343004-7 от 06.03.2017
година. Тъй като не съм получил отговор по така депозираното заявление за
достъп до обществена информация, непроизнасянето на директора на „ОДнаМВР” –
гр. Сливен, представлява отказ, който накърнява правото му на достъп до
обществена информация и подлежи на съдебен контрол. В закона са разграничени
два вида обществена информация - официална и служебна. Официална е онази
информация, която се съдържа в актовете на държавни и общински органи, издавани
в изпълнение на техните законово установени правомощия - чл. 10 от ЗДОИ.
Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с
официалната информация и по повод дейността на органите и на техните администрации
- чл. 11 от ЗДОИ. Достъпът до тази информация е свободен съгласно чл. 13 от
ЗДОИ и се осъществява по реда на този закон, като основанията за отказ от
предоставянето й са визирани в чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ - когато информацията
съставлява държавна или служебна тайна, засяга интересите на трето лице и няма
негово изрично съгласие или исканата информация е била предоставена на
заявителя през предходните шест месеца. Съдът намира, че исканата от мен
информация е "обществена" по смисъла на чл. 2 от ЗДОИ, във връзка с
чл. 11 от същия. Съгласно чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, задължени
субекти за осигуряване на достъпа до обществена информация са държавните органи
или органите на местното самоуправление в Република България, които създават
или съхраняват обществената информация, за която е подадено заявление да бъде
осигурен достъп.
10.12.2017г. С уважение:
гр.Сливен /
Живко Желев/
Р
Е Ш Е Н И Е № 114
18.07.2017г., гр. Сливен
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -
Сливен, в публично съдебно заседание на двадесети юни две хиляди и
седемнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА
при секретаря Николинка
Йорданова и прокурора…….изслуша докладваното от съдията адм. дело № 106 по
описа за 2017 г.
Производството е по реда
на чл.
145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс вр. чл. 40
от Закона за достъп до обществена информация.
Образувано е по жалба на
Живко Бъчваров ЕГН:521128 срещу Решение за отказ за предоставяне на достъп до обществена
информация № 343004-8/30.03.3017г. на Директора на ОДМВР Сливен.
Жалбоподателят твърди
незаконосъобразност на решението. Счита същото за немотивирано, постановено в
противоречие с процесуалния и материалния закон. Информацията, която е изискал
със заявлението била обществена по смисъла на ЗДОИ. Счита, че дори да касае
трето лице, същата не е защитена със закон, налице е "значителен обществен
интерес" за предоставяне на исканата информация. Искането е да бъде отменено
оспореното решение, като бъде задължен Директорът на ОДМВР Сливен да предостави
информацията, от която несъмнено можело да се формира извод за работата на
институцията. В с.з. се явява лично и поддържа жалбата. Сочи, че информацията е
необходима, за да се формира извод как се назначават служителите в системата на
МВР, които защитават правата на гражданите.
Ответната страна -
Директорът на ОДМВР Сливен, чрез процесуален представител – гл.юрисконсулт Кремена Борнавска, оспорва жалбата. Счита, че поисканата информация не е обществена
по смисъла на чл.2 ал.1 от ЗДОИ, а и липсвало съгласие от страна на третото
лице, засегнато от информацията.
Съдът, въз основа на
събраните по делото доказателствата и преценка на законосъобразността на
обжалвания акт, съобразно разпоредбата на ал.1
на чл. 168 АПК, приема следното:
Производството пред
Директора на ОДМВР Сливен е започнало по заявление на Живко
Бъчваров вх.№ 343004-7/06.03.2017г., с предмет предоставяне на
обществена информация: явявала ли се е и издържала ли е конкурс Димитринка И. Кабакова - М., за да бъде назначена на държавна служба в МВР Сливен от
Министерство на правосъдието. В искането е посочено информацията да бъде
предоставена на хартиен носител.
С писмо изх.№
343000-1939/08.03.2017г. Директора на ОДМВР Сливен, на основание чл.31 ал.2 от
ЗДОИ е поискал от Димитринка И. Кабакова писмено да заяви дали предоставя съгласието си
или отказва да бъде предоставена исканата информация. Със заявление вх.№
343000-2049/13.03.3017г. служителят Кабакова отказва да даде съгласие за
предоставяне на достъп до исканата от Живко Бъчваров информация.
С обжалваното Решение №
343004-8/30.03.2017г. Директорът на ОДМВР Сливен отказва
да предостави на Живко Бъчваров достъп до исканата обществена информация,
като приема на първо място, че информацията, поискана в заявлението не е
обществена по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗДОИ. На второ място, Кабакова е
трето лице по смисъла на чл. 31
от Закона за достъп до обществена информация, засягат се интересите й и административният орган, на
основание чл.
37, ал.1, т.2 от ЗДОИ мотивира отказа си
с изрично заявеното й несъгласие.
По делото е приобщено
писмо на Министъра на вътрешните работи до Министъра на правосъдието с вх.№
04-02-67/16.04.2009г., с което е представен проект на споразумение,
изготвено на основание чл.81 а от ЗДСл за преминаване на държавна служба в МВР
на лицето Димитринка И. Кабакова -М., работеща на длъжност „надзирател“ в затвор Сливен към
ГД „ИН“.
По делото е приобщена
Заповед № 81213-73/28.01.2016г. на Министъра на вътрешните работи, с
която са утвърдени „Вътрешни правила за организацията на работата в МВР по
постъпили заявления по ЗДОИ“
Жалбата, подадена от
Живко Бъчваров е допустима, а по същество основателна при следните
съображения:
Исканата информация със
заявлението от 06.03.2017 година определя като задължен субект по смисъла
на чл. 3,
ал.1 от Закона за достъп до обществена информация Директора на ОДМВР Сливен, поради което
съдът намира, че оспореният акт е постановен от компетентен орган.
Правото да се търси и
получава информация е конституционно признато в чл.
41, ал.1 и ал.2
от Конституцията на РБългария, като
това право обхваща и корелативното задължение на държавните органи да осигурят
достъп до общественозначима информация с изключение на нормативно уредените
ограничения на правото. В действащото законодателство са предвидени различни
правни средства за достъп до информация в зависимост от произхода, съдържанието
и значението на информацията за правните субекти. Един от правните способи за
упражняване на конституционното право на достъп до информация е регламентиран в
ЗДОИ. Съгласно чл. 4,
ал.1 от ЗДОИ всеки гражданин на
Република България има право на достъп до обществена информация при условията и
по реда определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден
специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация.
Съответно в разпоредбата на чл. 2, ал.1 от ЗДОИ обществената информация по смисъла на този закон е
дефинирана като всяка информация свързана с обществения живот в РБългария и
даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността
на задължените по закона субекти. В чл. 9, ал.1 от ЗДОИ е регламентирано, че обществената
информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации е
официална и служебна като в чл. 10 и чл. 11 от ЗДОИ са дадени легалните дефиниции на понятията
"официална обществена информация" и "служебна обществена
информация" и е определен предметния обхват и съдържанието на видовете
обществена информация по ЗДОИ. По см. на чл. 10 от ЗДОИ " официална обществена информация" е информацията, която се
съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното
самоуправление при осъществяване на техните правомощия, а съгласно чл. 11 от ЗДОИ " официална служебна информация" е информацията, която се
събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по
повод дейността на органите и на техните администрации. В разпоредбата на чл. 3 от ЗДОИ са определени кои са задължените субекти за предоставяне на
достъп до обществена информация - държавни органи, органи на местното
самоуправление, публичноправни субекти и т.н, които създават или съхраняват
обществена информация.
В контекста на легалната
законова дефиниция несъмнено информацията относно актовете издавани от
Директора на ОДМВР Сливен и във връзка с дейността на администрация на МВР е
обществена, тъй като дава възможност на гражданите да си съставят собствено
мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Според определението
на чл. 11 от ЗДОИ по своя характер исканата информация е
официална служебна, а достъпът до нея е свободен съгласно чл. 13, ал.1 от ЗДОИ, като може да бъде ограничен само в случаите
посочени в чл. 13, ал.2 от ЗДОИ, но не и при надделяващ обществен интерес
- чл. 13, ал.4 от ЗДОИ.
Обществената информация може да се съдържа в
документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани
от задължените по ЗДОИ субекти. Следователно обществена информация съставляват
всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други
материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от
задължения субект. В контекста на легалната законова дефиниция търсената от
жалбоподателя информация – явявала ли се е и как е назначена на държавна служба
в МВР Димитринка И. Кабакова, предмет на оспорения отказ, представлява
служебна обществена информация, създадена и събрана от Директора на ОДМВР
Сливен по повод дейността му и като такава следва да се предостави съгласно
чл.13 от ЗДОИ. В този смисъл е решение по адм. дело № 11045/2012г. по описа на ВАС.
Съдържанието на
заявлението и събраните доказателства сочат като предмет на информацията
сведения, свързани с дейността на държавен орган по назначаването на негов
служител, която е подчинена на изискванията на Закона за държавния служител и Закона за Министерството на вътрешните работи, която
представлява обществена информация. Съгласно действащата разпоредба на чл. 31, ал.4 от Закона за достъп до обществена
информация, при заявеното от
третото лице изрично несъгласие, органът по чл. 3 от закона е длъжен да
предостави исканата обществена информация в обем и по начин, които да съхранят
интересите на третото лице. Следователно, независимо от изрично заявеното от
Кабакова несъгласие, за административния орган е налице императивно вменено задължение
за положително произнасяне, с което той не се е съобразил.
Наред с изричната
разпоредба на ал.4 на чл. 31 от ЗДОИ, съдът намира, че информацията относно
приложението на специалните норми, регулиращи реда за назначаване на държавния
служител има характера не само на обществена информация по смисъла на чл. 1 от Закона за достъп до обществена
информация, но и на информация при
"надделяващ обществен интерес" по смисъла на т.6 от § 1 на Допълнителните разпоредби на
Закона за достъп до обществена информация, доколкото прозрачността в дейността на държавните органи е в
пряка зависимост от публичното известяване относно спазването на действащия
специален закон.
При изложените
съображения за характера на исканата информация, неизпълнението от страна на
органа по чл. 3 от ЗДОИ на задължението му да предостави информацията при условията
на ал.4 на чл. 31 от ЗДОИ, оспореното решение се явява постановено в
нарушение на закона. То следва да бъде отменено, като преписката бъде върната
на органа за ново произнасяне при съобразяване на указанията в настоящото
решение по приложението на материалноправни разпоредби на Закона за достъп до обществена информация.
Водим от горното, на
основание чл.172, ал.2, предл. второ от АПК, Административен съд Сливен
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение за отказ за предоставяне на достъп до
обществена информация № 343004-8/30.03.2017г. на Директора на ОДМВР Сливен по
заявление на Живко Бъчваров вх.№ 343004-7 от 06.03.2017 година.
ИЗПРАЩА преписката на Директора на ОДМВР Сливен за
произнасяне по заявление на Живко Бъчваров вх.№ 343004-7 от 06.03.2017
година.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14дневен срок от деня
на съобщението за изготвянето му.
Няма коментари:
Публикуване на коментар